سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی موضوعی است که می خواهیم به آن بپردازیم. اولاً تعریف مالیات به عنوان یکی از مهمترین درآمدهای دولت را نباید نادیده گرفت. اما همین مالیات خود به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. درآمد و سود خدمات و کالاهای ارائه شده در خرید و فروش زمین، تملک زمین و غیره به عنوان مالیات از مدیران دولت اخذ می شود، اما مالیات در رشد و توسعه آموزش، مراکز درمانی، کلیه زیرساخت های دولتی، نظامی و مهم است. برنامه های ایمنی و امنیتی و ... صرف می شود. در ادامه با داراکو یکی از بهترین شرکت حسابداری در تهران همراه باشید.

تعریف اظهارنامه مالیاتی

کسانی که باید مالیات خود را از سود درآمد خود بپردازند یعنی سازمان مالیاتی مودی نامیده می شود. بنابراین در تکمیل این فرآیند افراد باید از یک سال کار خود نوعی گزارش مالی تهیه کنند که به عنوان اظهارنامه مالیاتی شناخته می شود.

سازمان مالیاتی می تواند با اظهارنامه مالیاتی که با تکمیل اسناد درآمد یک فرد یا یک شخص انجام می شود، میزان مالیات متعلق به مودی یا سازمان دولتی را بر اساس آن محاسبه کند. این اظهارنامه ها در فرم های خاصی طراحی شده اند که همه اطلاعات مالیاتی را گزارش می دهند.

روش محاسبه مالیات

لازم به ذکر است که مالیات در ایران به دو صورت محاسبه می شود. در روش اول، مؤدی درآمد خود را اعلام می کند که به همین دلیل به خود اظهاری معروف است و میزان مالیات سالانه توسط ممیز مالیاتی پس از بررسی کارشناسی تعیین می شود.

اما اگر مؤدی یا نهاد مؤدی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نکند، سازمان مربوطه به طور خودکار مالیات را محاسبه کرده و به مؤدی اطلاع می دهد که این روش علی الراس نامیده می شود.

نحوه تسلیم اظهارنامه مالیاتی

ثبت اظهارنامه برای کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول قوانین مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم مشابه ارزش افزوده الزامی است. یادآور می شود، سازمان امور مالیاتی یکی از خدمات مالیاتیارائه شده توسط این سازمان ثبت الکترونیکی اظهارنامه است که در آن دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارید. بنابراین، مودیان می توانند با استفاده از نام کاربری خود در سامانه اینترنتی، تمامی اطلاعات را طبق دستورالعمل موجود در سایت ثبت کنند.

اطلاعات موجود در اظهارنامه مالیاتی

جزئیات پس از وارد کردن اطلاعات اولیه شناسایی در سایت ثبت نام، امضاکنندگان باید بر اساس گواهی تولد شرکت خود به سوالات پاسخ دهند. مرحله بعدی ثبت اطلاعات حسابداری و سپس وارد کردن سود و زیان محاسبه شده است. همچنین ترازنامه ارزهای مربوطه باید در محل اعلام شود و مغایرت های موجود در ترازنامه در آخرین مرحله رفع شود.

محاسبه مالیات

لازم به ذکر است مودیان مالیات را مستقیماً از طریق نوشتن کتاب حقوقیمحاسبه می کنند. بنابراین تالیف این کتاب ها وظیفه مهم هر نهاد یا نهادی است که در نقش مودی قرار گرفته است. زیرا تمامی محاسبات خرد و درشت سازمان مالیاتی بر اساس دفاتر قانونی است.

ممیزی اداره مالیات

همه برای تعیین انطباق یا عدم انطباق با قوانین تعیین شده توسط خدمات حسابرسیسازمان های مالیاتی تشکیل شده اند. . ممیزی اداره مالیاتی است که با استفاده از کارت های شناسایی مالیاتی مسئول این انتقال است.

ارسال بیانیه

لازم به ذکر است که در صورتی که مؤدی اظهارنامه خود را تا پایان سال مالی یا چهار ماه پس از آن به سازمان مالیاتی تسلیم ننماید مشمول جریمه غیرقابل استرداد 30 درصدی خواهد بود و حتی در صورتی که مودی اظهارنامه خود را تا پایان سال مالی به سازمان مالیاتی ارائه ننماید. در صورتی که واحد مذکور هیچ فعالیتی نداشته باشد باید مشخصات آن را خالی ارسال کند. در اینجا می توان گفت که با داشتن مشاوره مالیاتیاز جریمه های کلان یا حتی معافیت ها و معافیت های مالیاتی اطلاع دارید. مالیات هایی که می توانید وضع کنید. نیز مورد علاقه هستند.

شخص مشمول اظهارنامه مالیاتی

افراد واقعی که خوداشتغال هستند و دارای انواع اماکن اقتصادی و تجاری هستند باید اظهارنامه ارائه دهند. همچنین اشخاص حقوقی که شرکت یا نهاد آنها دارای شماره ثبت می باشد موظفند اظهارنامه را با محاسبات حسابداری صحیح شامل ترازنامه و سود و زیان شرکت مربوط در سال مالی تکمیل نمایند. البته لازم به ذکر است که گروه هایی که به شدت مشمول ارائه اظهارنامه هستند.

·       اشخاص حقیقی و حقوقی

·       اشخاص حقوقی و حقیقی که در داخل کشور هستند و از پرداخت مالیات معاف نیستند

·       اشخاص حقوقی و حقیقی شاغل در خارج از کشور

·       اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد آنها از کشور باشد. اما ساکن ایران نیستند

·       شهروند غیرایرانی

دلیل رد بیانیه

در صورتی که پس از تسلیم اظهارنامه به سازمان مالیاتی، اظهارنامه مذکور توسط حسابرس به این نتیجه برسد که اطلاعات مندرج در اظهارنامه تایید نشده و جعلی است، آن عوامل از دلایل اصلی رد اظهارنامه می باشد. فهرست شدند

در مرحله دوم تحریف و نشانه های غیر استاندارد در ترازنامه و محاسبات سود و زیان وجود دارد و البته می توان به این نکته نیز اشاره کرد که مدارک ارائه شده قابل قبول است. اما هزینه های آن اداره که به صورت ممهور به سازمان امور مالیاتی ارائه شده باشد پذیرفته نمی شود.

در پایان لازم به ذکر است در صورت بروز هرگونه اشتباه در مدارک ارسالی از طریق اداره امور مالیاتی، یک ماه فرصت جهت رفع اشتباه و ارسال مدارک ارسالی به اداره مربوطه می باشد که گفته شده آنچه کسر می شود ارائه می شود. .

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

هر شخص اعم از مقیم ایران یا خارج از کشور که دارایی یا درآمدی در ایران داشته باشد مشمول پرداخت مالیات می باشد. به غیر از این افراد، وزارتخانه ها و سایر شرکت های دولتی و شهرداری باید مالیات بپردازند. به همین دلیل است که آنها باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند. تنظیم اظهارنامه مالیاتی یک فرآیند طولانی است که شامل 25 مرحله است.

ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (شغل)

همه بازرگانان و دارندگان کارت بازرگانی اشخاص حقیقی هستند که باید مالیات بپردازند. کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل از یکم لغایت 31 خردادماه مهلت دارند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند. یعنی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، صاحبان مراکز تولیدی، کارخانه ها، فروشگاه های بزرگ یا کوچک و غیره. روش تشخیص مالیات در کشور ما بر اساس خود اظهاری است. بدین معنی که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل موظفند هر ساله حساب درآمد و سود و زیان خود را در قالب اظهارنامه ثبت و به اداره مالیات ارائه کنند.

اظهارنامه مالیاتی باید طبق برنامه ثبت شود، در غیر این صورت افراد و صاحبان مشاغل جریمه خواهند شد. همچنین اظهارنامه مالیاتی باید به درستی و با رعایت ضوابط و مقررات خاص تنظیم شود. کلیه اشخاص حقیقی و مودیان مکلفند درآمد و سود و زیان سال مالیاتی خود را به صورت ترازنامه یا سایر صورتهای مالی و به صورت اظهارنامه به اداره امور مالیاتی ارائه نمایند. منظور از سال مالیاتی از ابتدای فروردین تا پایان اسفند است و اشخاص حقیقی و حقوقی باید در این مدت درآمد، سود و زیان خود را محاسبه و به اداره مالیات ارائه کنند.

برای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود می توانید به شرکت های ارائه دهنده خدمات مربوط به اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنید و به این ترتیب می توانید از خدمات بازده سال مطلع و تازه وارد برای کاهش مالیات شوید.

چه کسی باید اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی تهیه کند؟

اظهارنامه مالیاتی نوعی فرم است که توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار می گیرد و حاوی اطلاعات شخصی و مکانی از درآمد، هزینه، دارایی، بدهی، سرمایه، درآمد مشمول مالیات، معافیت های مالیاتی و طبیعی و قانونی است که این مبلغ بر اساس فعالیت های خود شخص که درج شده است.

این اعلامیه عملکرد مالی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را در طول یک سال مالی مشخص می کند. اظهارنامه مالیاتی باید به طور صحیح و دقیق تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال شود و در صورت رعایت نکردن قوانین و عدم تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی مشمول جریمه مالیاتی می شود.

در صورت‌حساب، تمام رویدادهای مالی باید به ترتیب وقوع و با مستندات درج شود. در گذشته، اظهارنامه ها روی کاغذ بود و با دست پر می شد. اما امروزه دیگر نیازی به تکمیل اظهارنامه کاغذی نیست و مودیان باید وارد سامانه سازمان مالیاتی شده و اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی تکمیل کنند. قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات را مکلف به تکمیل اظهارنامه و پرداخت مالیات می نماید.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور تجارت می کنند، اشخاص حقیقی یا حقوقی مقیم خارج از ایران. اما منبع درآمد آنها در ایران است و کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی غیرایرانی که در ایران تجارت و کسب درآمد می کنند موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و پرداخت مالیات هستند.

 یک شخص حقیقی مالک مشاغل مختلف از جمله دارندگان کارت ویزیت، صاحبان کارخانه، صاحبان فروشگاه، مشاغل، واحدهای تولیدی و غیره است. این افراد سود و زیان خود را محاسبه و اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و تسلیم می کنند و بیشتر مالیات کشور از طریق این افراد تامین می شود. منظور از اشخاص حقوقی، شرکت ها و اشخاصی است که نام آنها در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده و دارای مالکیت خاص هستند.

به طور کلی، اشخاص حقوقی عبارتند از: شرکت های دولتی، وزارتخانه ها و مؤسسات عمومی. لازم به ذکر است اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد که عبارتند از: اظهار ارزش اضافی، اظهارنامه عملکرد، وراثت، املاک و غیره و مهمترین نوع آن اظهارنامه عملکرد است که طبیعی و مختص شخص حقوقی است.